29 de gener de 2026
L’acte, organitzat per l’Amical de Buchenwald amb la col·laboració de l'Ajuntament, va reflexionar sobre el feixisme, la memòria històrica i l’actualitat del missatge de la novel·la de Katharine Burdekin
La Biblioteca municipal va acollir dimecres 28 un col·loqui literari al voltant de l’obra La nit de l’esvàstica, de l’autora britànica Katharine Burdekin, dins dels actes commemoratius del Dia Internacional de l’Holocaust. L’activitat va estar organitzada per l’Amical de Buchenwald, amb la col·laboració de la Biblioteca i l’Ajuntament.
Durant l’acte, es va posar en relleu la importància d’aquesta novel·la distòpica, escrita l’any 1937, que es va avançar a la Segona Guerra Mundial i es considera una obra clau de la ficció especulativa. El llibre ofereix una contundent denúncia de l’autoritarisme, el feixisme i el masclisme, i alerta sobre els perills de la destrucció de la memòria històrica, el control social i la segregació. El president de l’Amical de Buchenwald, Enric Garriga, va destacar que l’obra va anticipar reflexions que posteriorment desenvoluparien autors com George Orwell o Margaret Atwood.
El col·loqui va comptar amb una taula de debat formada pel guionista Enric Garriga Ubia, l’escriptora Mercè Foradada i el psicòleg Rubèn Benedicto, que van aportar diferents mirades sobre el contingut i l’actualitat del missatge del llibre. El debat va permetre reflexionar sobre les conseqüències del feixisme i la necessitat de preservar la memòria històrica com a eina de prevenció.
El guionista Enric Garriga ha destacat, durant una de les seves intervencions, que "és interessant observar com una distopia es desplega en directe davant nostre. Ha reflexionat que "allò que fa anys que s’adverteix des de la ciència-ficció i la fantasia —com a projecció de la societat— sovint no ha servit com a avís del que podia arribar a passar".
L’escriptora Mercè Foradada ha explicat que "la narrativa acostuma a ser dramàtica, amb conflictes i moltes llàgrimes en la majoria de novel·les. Aquests conflictes es busquen per advertir i gairebé sempre giren al voltant d’una metàfora".
Rubén Benedicto, psicòleg, ha advertit que no podem ser autocomplaents i que haver trigat quaranta anys a posar una Stolperstein n’és una mostra. També ha explicat que "recordar vol dir tornar a passar pel cor. Ens agradi o no, el record ens ha de portar a l’acció". I ha afegit que, "si no assumim els nostres propis errors amb honestitat, deixarem el camí fàcil a aquells que volen crear un altre món".
L’acte formava part de la commemoració del Dia Internacional de l’Holocaust, que se celebra cada 27 de gener, tal com va recordar Enric Garriga durant la seva intervenció, en un acte que va comptar amb l'assistència de l'alcaldessa de Cubelles, Rosa Fonoll i la regidora de Cultura, Renata Bedós.
En el marc d’aquesta commemoració, l’Amical de Buchenwald també va participar el mateix dimecres en la col·locació d’una llamborda Stolperstein en memòria del cubellenc Romà Busquets Gelabert, assassinat pels nazis al castell de Hartheim. L’acte d’homenatge es va fer al migdia al carrer de Joan Pedro i Roig.
Ambdues activitats, obertes a tota la ciutadania, van servir per recordar les víctimes del nazisme i reforçar el compromís col·lectiu amb la memòria, la justícia i els valors democràtics.
© Radio Cubelles