13 de novembre de 2025
El Peixet, La Salseta i el Racó d’en Pinilla s’han unit a la iniciativa de promoció del plat típic del Penedès.
Quinze anys després de deixar-la, Cubelles formarà part un altre cop de la Ruta del Xató a partir del 2026. Aquest dimarts, a Cunit, s’ha fet la presentació de la nova temporada amb la xef Gessamí Caramés com ambaixadora i la presència d'alcaldes, regidors i representants dels gremis i associacions d'hostaleria. Per part de Cubelles, hi ha assistit el coordinador de l'àrea de desenvolupament local, Marc Antoni Balanza.
Per aquest 2026 la ruta també ha rebut el retorn de Sant Pere de Ribes, a part de Cubelles, i la incorporació nova de la Bisbal del Penedès, que se sumen a Vilanova, Vilafranca, el Vendrell, Calafell, Cunit i Sitges.
En declaracions a la televisió del Vendrell, Gessamí Caramés, xef reconeguda també pel programa Cuines de TV3, ha comentat la importància de promoure els plats propis com el xató.
Va ser l’any 2011 quan l’Ajuntament i l’Associació d’Hostaleria i Comerç de Cubelles van acordar deixar de formar-ne part en un context en què també van sortir-ne Canyelles o Sant Pere de Ribes. Ara el president de la Ruta del Xató, Jordi Gasol, creu que es viu un ressorgiment, segons ha expressat a la televisió del Vendrell.
La xatonada popular de Cubelles està prevista pel diumenge 1 de març del 2026.
© Radio Cubelles