31 d'octubre de 2025
L’intercanvi, que promou la immersió lingüística i cultural, permet a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO millorar la competència en llengües estrangeres i reforçar el compromís del centre amb la internacionalització.
L’alumnat de 3r i 4t d’ESO que participa en el projecte Erasmus+ de l’Institut Cubelles ha rebut aquesta setmana un grup d’estudiants procedents de Finlàndia, en el marc d’un intercanvi d’immersió lingüística. Aquesta activitat s’emmarca dins del programa Erasmus+, en el qual el centre està acreditat des de l’any 2022. Des d’aleshores, s’han dut a terme diverses mobilitats a països com Eslovènia, França, els Països Baixos i Dinamarca.
Com a novetat d’aquest curs, s’han organitzat dues modalitats de mobilitat: d’una banda, deu alumnes de 3r d’ESO viatjaran al gener a Finlàndia per participar en un intercanvi d’una setmana, i de l’altra, dues alumnes de 4t d’ESO hi realitzaran una estada de llarga durada de cinc setmanes.
Aquestes experiències permeten a l’alumnat millorar la competència lingüística i conèixer altres cultures, reforçant així el compromís del centre amb la internacionalització i l’aprenentatge intercultural, tal com ha explicat Montserrat Casulleras en declaracions a Ràdio Cubelles.
L’alumnat procedent de Finlàndia va arribar dilluns a Cubelles, on s’estarà fins diumenge en el marc de l’intercanvi escolar. El primer dia van conèixer l’institut i, a la tarda, van poder gaudir d’una estona a la platja. Al llarg de la setmana, el grup ha fet diverses activitats culturals i educatives, com la visita a la Sagrada Família i a altres espais emblemàtics de Barcelona, així com tallers d’intel·ligència artificial, castells i balls populars. Jordi Lora ha fet un repàs de les primeres experiències i activitats que han compartit els estudiants finlandesos durant la seva estada.
Aquest dijous al matí, l’alcaldessa de Cubelles, Rosa Fonoll, acompanyada de la regidora d’Ensenyament, Renata Bedós, i del regidor d’Integració Europea, Pau Rodríguez, ha rebut davant l’Ajuntament el professorat i l’alumnat participants en el projecte Erasmus+. Després d’intercanviar impressions i informació sobre el municipi, el grup ha visitat els safareigs i els jardins de Casa Travé. A causa de les obres al voltant del Castell, no han pogut accedir a l’edifici ni a l’exposició permanent dedicada al pallasso Charlie Rivel, però se’ls ha ofert una presentació amb imatges sobre aquest espai emblemàtic.
Durant la seva estada, els estudiants finlandesos han pogut endinsar-se en la cultura catalana a través d’activitats molt significatives. Per primera vegada han tingut contacte directe amb els castells, participant activament en un taller conduït pels Castellers del Foix, una experiència que els ha sorprès i entusiasmat per l’esperit de col·laboració i confiança que requereix. També han pogut veure com els geganters fan ballar el gegant Charlie, una experiència que, segons ha explicat Júlia Pou, alumna de 3r d’ESO, ha despertat molta curiositat i interès entre els estudiants.
A més, tenen previst visitar diferents punts d’interès com Tarragona, Sitges i Vilanova i la Geltrú, segons ha explicat Jordi Lora, també alumne de 3r d’ESO.
Pel que fa a la comunicació lingüística, els joves expliquen que, a banda d’utilitzar l’anglès com a llengua vehicular, també han intercanviat paraules en finès i català, convertint l’experiència en una veritable immersió lingüística i cultural.
Les alumnes de 4t d’ESO Maeva Bellés i Clàudia Trias han destacat que han passat de la vergonya inicial a establir bones amistats i a perdre la por de parlar altres llengües.
Ara esperen amb il·lusió el seu viatge a Finlàndia, previst per al mes de gener, han explicat la Maeva i la Clàudia.
Millorar l'anglès és un dels objectius centrals d'aquest projecte d'immersió lingüística.
Segons han comentat, el canvi de clima ha estat un dels aspectes que més ha cridat l’atenció dels estudiants finlandesos, així com la diferència cultural i el ritme de vida. Les dues alumnes coincideixen que l’experiència està sent molt enriquidora tant a nivell personal com lingüístic.
Finalment, cal destacar que, a més d’aquestes dues modalitats d’intercanvi, el centre ofereix altres estades internacionals: una estada lingüística a Dublín per a l’alumnat de 4t d’ESO i una mobilitat a San Diego (Estats Units) per als estudiants de 1r de Batxillerat.
Recupera les entrevistes realitzades per Ràdio Cubelles
Montse Casulleras, coordinadora dels projectes Erasmus a l'Institut Cubelles
2025_10_30_Jordi Lora i Júlia Pou_alumnat de 3r d'ESO participant de l'Erasmus de curta durada
© Radio Cubelles