L'OMIC informa als afectats per les hipoteques IRPH

23 de setembre de 2019


El servei municipal ha creat un formulari base perquè els possibles afectats el facin arribar a les entitats financeres.

Entrevista a Imma Laborda, tècnic de Consum i Turisme de l'Ajuntament (cliqueu)

 

Informació facilitada per l'OMIC:

 

El passat 10 de setembre va sortir una noticia on s’indicava que l’ advocat general de la Unió Europea havia emès un informe que pot afectar a les hipoteques referenciades a l’IRPH .

 

Donat que hi ha la percepció, davant consultes efectuades al servei, que hi ha ciutadania que es pot veure afectada, des de l’oficina pública de consum de Cubelles (OMIC) es creu convenient ampliar la informació com segueix:

 

Què és l'IRPH: guia per entendre el nou conflicte de la banca

L'advocat general de la UE, Maciej Szpunar, ha conclòs que l'índex de referència dels préstecs hipotecaris (IRPH) no és prou transparent i es pot considerar abusiu. Quina repercussió tenen aquestes conclusions? I com els afecten el que tenen una hipoteca d'aquestes característiques?

 

Què és l'IRPH?

L'IRPH és un dels indicadors que utilitzen els bancs per actualitzar el tipus d'interès de les hipoteques a tipus variable i que publica mensualment el Banc d'Espanya partir de les dades que ell mateix proporciona. És, doncs, una alternativa a l'Euríbor. 

 

Quina repercussió té la conclusió de l'advocat general de la UE?

La primera cosa que cal deixar clara és que les conclusions de l'advocat general no són vinculants. Sí que ho serà la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que es preveu que surti el primer trimestre de l'any que ve. Ara bé, en la majoria dels casos aquest tribunal acostuma a seguir les conclusions de l'advocat general de la UE. 

 

Què he de fer si soc un dels clients afectats per aquest tipus d'hipoteques?

La cosa més normal seria que les entitats financeres es posessin en contacte aquests dies amb els clients que hagin firmat aquest tipus d'hipoteca per oferir-los pactes. El nostre consell és que no es  signi res sense l'assessorament d'un professional especialitzat en aquesta matèria, ja que pot esdevenir un perjudici pel consumidor a l’hora de reclamar.

 

En cas que l'entitat financera no es posi en contacte amb els afectats, què han de fer?

 

Els passos a seguir  serien els següents,

  1. Recopilar totes les escriptures i documents necessaris per a poder iniciar la reclamació. 
  1. Intentar arribar a un acord extrajudicial amb el banc, presentat una reclamació on han d’aparèixer, a més de les dades de l’usuari, l’exposició dels motius pels quals es reclama i la sol·licitud de substitució de l’IRPH per l’EURIBOR. També es demanarà que el banc faci un càlcul del capital cobrat de més fins a la data i el seu reemborsament, així com els interessos legals corresponents. 
  1. El termini del que disposa l’entitat bancària per donar una resposta a la reclamació és de tres mesos a comptar des de la data de presentació de la mateixa. 
  1. Una vegada l’entitat hagi resolt en algun sentit, s’aconsella consulti amb un professional en la matèria que pugui indicar els passos a seguir en el cas que sigui una resposta desfavorable o si la proposta econòmica del banc és equitativa a la sol·licitud en cas que fos favorable.

 

 


  • Logo Omic Ajuntament Cubelles

Documentació adjunta

  • L'informatiu
  • CONEGUEM REGIDORS 2019
  • Butlletins correu
  • història eleccions 1970-2019
  • col·labora
  • RÀDIO A LA CARTA
  • RÀDIO CUBELLES APP
  • Icone facebook
  • Icone impressora
Logotip CC © Radio Cubelles
  • Carrer Colom, 7
  • 08880 Cubelles